Sommarfest med ”nyttig” tårta.

Jag ville göra en tårta fri från gluten, mjölk, ägg och nötter som dessutom inte var den vanliga sockerbomben. Den skulle också gå bra att äta utan tallrikar så de äldsta barnen kunde gå runt bland picknickfiltarna och bjuda. Så jag experimenterade mig fram till den här (hushållsstorlek, för 300 rejäla bitar tog jag x18); sommarfesttårta

Lager 1: 165g solrosfrön, 125g dadlar, 2 msk kokosolja och en nypa salt. Allt mixat, fröna först. Tryck ut i form m bakplåtspapper i botten o ställ kallt. (går bra utan oljan, men jag ville vara säker på att den inte blev smulig utan gick bra att äta utan fat)

 

Lager 2: 2 avokado, 2 dl solrosfrön, 1.5 dl kakao, 0.7 dl agavesirap, 1 dl kallpressad kokosolja, en nypa vaniljpulver och ev lite salt. Mixa allt och bre över botten. Ställ kallt.

Lager 3: Mosade eller mixade jordgubbar med sisådär 4 msk vita chiafrön i som får svälla minst tio min innan man brer överst på kakan. Jag skivade några halvfrusna jordgubbar o la på toppen också.

Alltihop får stå i kylen en dag eller frysas och tas fram i kyl några timmar innan servering. Serveras kall.

Hemma skulle jag använt cashewnötter istället för frön. Kanske valnötter och hasselnötter i botten, men det gick förvånansvärt bra att byta ut mot solrosfrön. Går utmärkt att experimentera fram olika fyllningar eller göra med bara botten och chokladpralinsmeten eller bär som mixas med nötter/frön och lite kokosolja som gör att det stelnar. Man kan använda bara nötter/frön eller bara avokado till chokladpralinen men jag tycker det blir bäst att blanda lite av varje. Agavesirapen är  mindre blodsockerhöjande än vanligt socker.

En annan god variant är att göra lager 1 plus att mixa äpplen med fikon och ev gula russin och mycket kanel, citron, lite vanilj, kardemumma och psylliumfröskal eller chiafrön. Sen göra någon vaniljsås till och skiva färska äpplen på toppen och strö lite kanel över vid servering. Gott att blanda i lite havregryn och kokos i bottenlagret också.

 

Detta inlägg publicerades i Mellanmål, Mindre socker. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar