Sommarfest med ”nyttig” tårta.

Jag ville göra en tårta fri från gluten, mjölk, ägg och nötter som dessutom inte var den vanliga sockerbomben. Den skulle också gå bra att äta utan tallrikar så de äldsta barnen kunde gå runt bland picknickfiltarna och bjuda. Så jag experimenterade mig fram till den här (hushållsstorlek, för 300 rejäla bitar tog jag x18); sommarfesttårta

Lager 1: 165g solrosfrön, 125g dadlar, 2 msk kokosolja och en nypa salt. Allt mixat, fröna först. Tryck ut i form m bakplåtspapper i botten o ställ kallt. (går bra utan oljan, men jag ville vara säker på att den inte blev smulig utan gick bra att äta utan fat)

 

Lager 2: 2 avokado, 2 dl solrosfrön, 1.5 dl kakao, 0.7 dl agavesirap, 1 dl kallpressad kokosolja, en nypa vaniljpulver och ev lite salt. Mixa allt och bre över botten. Ställ kallt.

Lager 3: Mosade eller mixade jordgubbar med sisådär 4 msk vita chiafrön i som får svälla minst tio min innan man brer överst på kakan. Jag skivade några halvfrusna jordgubbar o la på toppen också.

Alltihop får stå i kylen en dag eller frysas och tas fram i kyl några timmar innan servering. Serveras kall.

Hemma skulle jag använt cashewnötter istället för frön. Kanske valnötter och hasselnötter i botten, men det gick förvånansvärt bra att byta ut mot solrosfrön. Går utmärkt att experimentera fram olika fyllningar eller göra med bara botten och chokladpralinsmeten eller bär som mixas med nötter/frön och lite kokosolja som gör att det stelnar. Man kan använda bara nötter/frön eller bara avokado till chokladpralinen men jag tycker det blir bäst att blanda lite av varje. Agavesirapen är  mindre blodsockerhöjande än vanligt socker.

En annan god variant är att göra lager 1 plus att mixa äpplen med fikon och ev gula russin och mycket kanel, citron, lite vanilj, kardemumma och psylliumfröskal eller chiafrön. Sen göra någon vaniljsås till och skiva färska äpplen på toppen och strö lite kanel över vid servering. Gott att blanda i lite havregryn och kokos i bottenlagret också.

 

Publicerat i Mellanmål, Mindre socker | Lämna en kommentar

Älskade biff

Man kan verkligen slå ihop en biff av det mesta och det är ett format som nästan alla barn känner igen och tycker om. Idag blev det på ungefär lika delar kokt hel bovete, groddade linser och grovrivna morötter (bovete och linser mixade). Bara för att det var det frysen och salladsbuffén hade till övers vid en fredagsrensning. För dagen kryddat med tamari, ingefära, vitlök, spiskummin, koriander, paprikapulver, lite salt och peppar och så lite maizena i för konsistensen. Serverat med kokt havre blir det dessutom en rätt som funkar för både gluten, mjölk och ägg känsliga och vegetarianer.

Gjorde en Rhode Island sås till (turkisk yoghurt (eller havrefraiche), tomatpuré, salt och peppar) som funkade bra till både sallad och biff. Egen Rhode Island sås med lite hackad smörgåsgurka i blir förresten en fin hamburgerdressing!

 

Publicerat i biff, Mer grönsaker, Sallader och tillbehör, Varmrätt, vegetariskt | Lämna en kommentar

Frukt- och bärremmar

svartvinbärsremFredagsgott till mellis! Ungefär hälften svarta vinbär och hälften välmogen banan. Mixade och bredde ut ganska tunt på plåt och torkade ca 4h i ugnen (så den inte är kladdig) på 60-80 grader. Smaskens! Provade med lingon och lite honung en annan gång som jag värmde upp först. Mycket gott och härligt syrligt. Ville dock prova utan sötning denna gång och det blev lika lyxigt och enligt de små provsmakarna mera godisgott.

Publicerat i Mellanmål, Mindre socker | Märkt , , , | Lämna en kommentar

Betchips

Jag har nu haft förmånen att få vara med och planera, inreda och starta upp ännu ett förskolekök för 90 barn. Med nya ugnar öppnar sig fantastiska möjligheter i matlagningen. Ny favorit på salladsbuffén är chips. Alltså bara ugnsbakade tunna skivor av grönsaker med lite olja och salt som sen får eftertorka i ugnen på lite lägre temperatur med öppet spjäl. Krispigt och riktigt smakrikt blir det. Idag blev det rödbetor och gulbetor. Andra favoriter är palsternackor och grönkål.

betchips

Publicerat i Sallader och tillbehör | Märkt , , | Lämna en kommentar

Enkel surdegslimpa

surdeg surdegslimpa

Med en nyfödd i famnen har jag hittat det allra enklaste sättet att baka bröd på. Det man behöver är en surdegskultur i kylen som står sig i månader och en lergryta (schlemmertopf).

När det är dags att baka tar jag en klick av kulturen och blandar med valfria ingredienser till en tjock gröt. Det går bra med bara fullkornsmjöl. Sen brukar jag ta en näve russin (det söta blir så gott till det sura) och diverse frön/gryn, en nypa salt och ljummet vatten. Inget knådande och kladd utan degen stjälps sen över i en lergryta som man oljat in underdelen på. Fyll den max till två tredjedelar. Locket på och så får det jäsa tills det jäst… Beroende på temperatur kan det ta allt ifrån några timmar till några dagar. Och råkar man fara in på BB eller så just som man satt en deg så funkar det bra att ställa in den i kylen ett par dar så jäser den lagom tills man kommer hem och kan ställa in den i ugnen. Går det trögt med jäsningen så ställer jag den i ugnen på femti grader en stund, vrider sen av och låter den stå och jäsa på eftervärmen. Går alltså bra att anpassa efter när jag har tid att grädda. Gräddar sen på 150 grader ca 2 1/2-3 timmar och låter stå kvar på eftervärmen ett antal timmar eller över natten. Tar sen limpan ur formen och sveper in den i en handduk tills nästa dag då den är färdig att äta. Den går förstås att äta direkt men kan kännas lite kladdig. Står sig fint i många dagar insvept i handduk i formen och kan läggas över i plastpåse på slutet om den börjar kännas torr/hård.

Skär i mycket tunna skivor så blir den kalasgod! Vill man att det ska jäsa lite snabbare och inte bli fullt så surt så kan man smula i ett litet hörn jäst i degen.

3/4-17  Jag har nu provat att baka på jobbet och i vår moderna 8-fals-kombiugn fick jag sänka värmen till 130 grader och tillagningstiden till två timmar då eftervärmen är så kraftig.

Recept för surdegsgrund.
Har du väl satt en så lever den evigt, så behöver du inte gå igenom det igen. När det börjar ta slut i burken fyller du bara på med rågmjöl och ljummet vatten till en ganska lös gröt.
Dag 1) 1 tsk honung, 1/2 dl 40gradigt vatten, 1 1/2 msk graham, 1 1/2 msk vete. Blandas och ställs med löst pålagt lock i 25-35 grader i 24h.
Dag 2) 3/4 dl 40gradigt vatten, 1/2 dl graham, 1/2 dl vete. Blandas till icke alltför tjock gröt och får vila 24h i 25-30 grader.
Dag 3) upprepa gårdagens tillsats, låt stå 12h och skruva sen på locket och förvara i kyl.
Vätskan som bildas ovanpå kulturen hälls bort innan användning.

Publicerat i Bröd | Märkt , | Lämna en kommentar

”Köttbullar” på svarta bönor

IMG_3925Mixade svarta bönor med lite ströbröd eller dyl. i håller ihop bra i stekpannan och blir jättegott! Smaksätt med t.ex. soja, tomatpuré, vitlök, timjan och grillaktiga kryddor (finns t.ex. en ekologisk grillkrydda från sonnentor som innehåller bl.a. paprika, korriander, kummin, gurkmeja, ingefära, chili och spiskummin. Annars blandar du bara och ger av liknande kryddor själv!) Ha i mjöl/majsstärkelse på slutet till lagom konsistens.

(Tack till Elin/ekovardag på blogspot för idén.)

Publicerat i biff, Mer grönsaker, Varmrätt, vegetariskt | Märkt , | Lämna en kommentar

Använd hela grönsaken

Jag har nu gått på en längre föräldraledighet, så jag kan inte blogga med förskolan som inspiration på ett tag, men tänkte lägga ut ett och annat tips hemifrån istället.

IMG_3921I en mixad soppa t.ex. går det alldeles utmärkt att använda hela grönsaken. Blomkålsbladen ger både fin smak och färg. I affären letar jag efter broccoli med riktigt fin och rejäl stjälk, då jag tycker att den är det absolut godaste på grönsaken. Speciellt rå i sallad, jag återkommer med ett recept. Man kan skära av det allra yttersta lagret längst ner på stjälken som kan vara trådigt och hårt, så gömmer sig en riktig delikatess innanför.

 

Publicerat i Mer grönsaker, Pedagogiskt, soppa | Märkt , | Lämna en kommentar